Trt-auto.ru

Автомобильный журнал
1 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Peugeot 308 GTI 2018

Peugeot 308

Второе поколение Peugeot 308 дебютировало ещё в сентябре 2013 года на международной автомобильной выставке в Франкфурте, актуальным на данный момент является его рестайлинг. Отличить новинку от предшественника не составит труда, у нее стильные вытянутые фары головного освещения с линзованной оптикой и секциями светодиодных ходовых огней. Также стоит отметить элегантную решетку радиатора из черного пластика с хромированной окантовкой и тонкими, горизонтально ориентированными ребрами. Она является как-будто визуальным началом рельефных ребер на капоте. Внизу, по краям бампера, в специальных выемках из черного пластика с хромированными накладками мы можем увидеть пару небольших круглых противотуманных фар. В общем и целом автомобиль выглядит стильно и современно, его стремительные черты и тонкие выразительные линии делают силуэт динамичным, а обилие хрома и плавные обводы кузова придают нотку элегантности.

Размеры Peugeot 308

Peugeot 308- городской автомобиль C класса. Его габаритные характеристики составляют: длина 4253 мм, ширина 1863 мм, высота 1457 мм, колесная база 2620 мм, а величина дорожного просвета составит 152 мм. Это типичный показатель для городских автомобилей, чья стезя- асфальтированные улицы. Машина с легкостью сможет преодолевать рытвины и штурмовать небольшие бордюры, но на дороге с худшим состоянием полотна водителю стоит проявить повышенную внимательность, чтобы не повредить кузов или дорогостоящие агрегаты автомобиля.

Багажник Peugeot 308 также может порадовать своей вместительностью, при поднятых спинках второго ряда сидений сзади остается 470 литров свободного пространства, это неплохой показатель для C класса. Автомобиль прекрасно справиться с воскресной поездкой в торговый центр за покупками, а также станет верным помощником во время вылазки за город или на дачу.

Peugeot 308 построен на новой для французского производителя платформе- EMP2 (Efficient Modular Platform 2), разработчики заявляют, что она позволит снизить массу авто и кроме того на ней можно строить автомобили C и D класса, а также малые коммерческие фургоны и кроссоверы благодаря сменным задним частям и сменной геометрии рулевого управления. В частности у Peugeot 308 спереди общая для всех независимая подвеска McPherson, а сзади- полузависимая поперечная балка. Благодаря EMP2, сухая масса автомобиля составляет всего 1190 кг.

Двигатель и трансмиссия Peugeot 308

Peugeot 308 оборудуется тремя силовыми агрегатами и двумя коробками передач. Двигатели довольно разноплановые и способны раскрыть все аспекты этого многогранного автомобиля. Каждый сможет подобрать что-то по вкусу и кошельку, как любитель спокойной и экономичной езды, так и фанат драйва.

  • Базовым двигателем Peugeot 308 является рядная атмосферная бензиновая четверка объемом 1587 кубических сантиметра. Благодаря системе изменения фаз газораспределения инженеры смогли выжать 115 лошадиных сил при 6050 об/мин и 150 Нм крутящего момента при 4000 оборотах коленчатого вала в минуту. Данный силовой агрегат в паре с пятиступенчатой механической коробкой переменных передач способен разогнать автомобиль до скорости в сто километров в час всего за 10,9 секунды, а скоростной потолок составит 193 километра в час. Не смотря на хорошие динамические характеристики, двигатель не отличается прожорливостью. Расход Peugeot 308 составит 9,1 литра бензина на сто километров пути в городском темпе с частыми разгонами и торможением, 5,3 литра во время размеренной поездки по загородной трассе и 6,6 литра топлива на сотню в смешанном цикле движения. Стоит отметить, что данный силовой агрегат оборудуется исключительно пятиступенчатой механической коробкой переменных передач.
  • Новым двигателем в линейке силовых агрегатов Peugeot 308 является рядная бензиновая турбированная четверка объемом 1598 кубических сантиметра. Этот мотор стал устанавливаться в автомобиль с 2015 года. Благодаря применению турбокомпрессора, двигатель выдает 135 лошадиных сил при 6000 оборотах коленчатого вала в минуту и 221 Нм крутящего момента. Благодаря солидному табуну под капотом Пежо 308, чья сухая масса в этой комплектации составляет 1255, автомобиль способен набрать скорость в сто километров в час всего за 9,1 секунды, а скоростной потолок составляет 205 километров в час. Не смотря на солидную мощность и безупречные скоростные характеристики, машина не заставит вас жить на автозаправочной станции. Расход топлива Peugeot 308 составит 8,8 литра бензина на сто километров пути в городском темпе с частыми разгонами и торможением, 5,2 литра во время размеренно поездки по загородной трассе и 6,5 литра топлива на сотню в смешанном цикле движения. Этот силовой агрегат работает в паре исключительно с шестиступенчатой автоматической коробкой переменных передач.

Оснащение

Peugeot 308 обладает богатой технической начинкой, внутри вы найдёте массу полезных устройств и хитроумных систем, призванных сделать вашу поездку комфортной, интересной, а самое главное- безопасной. Так, автомобиль оборудуется: шестью подушками безопасности, штатными парковочными датчиками, камерой заднего вида, климат-контролем, многофункциональным бортовым компьютером, датчиками света и дождя, полным электропакетом, подогревом сидений, стекол и зеркал, лифтом водительского сиденья, аудиосистемой премиум класса, легкосплавными дисками, штатной навигационной системой, пассивным или адаптивным круиз-контролем, способным выдерживать дистанцию до автомобиля едущего впереди, массажными передними сиденьями, кожаными салоном и даже панорамной крышей.

Peugeot 308 идет в ногу со временем, у автомобиля стильный и привлекательный внешний вид, он как нельзя лучше подчеркнет вашу индивидуальность и характер. Такой автомобиль не растворится в сером будничном потоке и не затеряется на парковке большого торгового центра. Салон- это царство комфорта и качественных материалов отделки. Даже длительная поездка не доставит вам и малейшего дискомфорта. Также стоит упомянуть отличную эргономику, разработчики постарались, чтобы все необходимые элементы всегда были под рукой, а управление было понятым на интуитивном уровне и проявляло отточенный характер. Пежо 308 оснащен массой полезных устройств и технических новшеств, сильно упрощающих эксплуатацию автомобиля и не дающих заскучать в дороге. Автопроизводитель прекрасно понимает, что машина- это не высокотехнологичная игрушка и в первую очередь она должна дарить удовольствие за рулем. Именно по этому под капотом находится мощный и современный двигатель, являющийся сплавом инновационных технологий и многолетнего опыта инженеров в области двигателестроения. Peugeot 308 прослужит вам многие километры и подарит незабываемые эмоции от вождения.

Видео

Хот-хэтч Peugeot 308 GTi

Пежо 308 ГТи (2020-2021) цены и комплектация. Технические характеристики «308GTi» и обзор с фотографиями.

На Международной автовыставке во Франкфурте в сентябре 2015 года прошла официальная премьера серийной версии самого «быстроходного» (по крайней мере – на тот момент) Peugeot 308 второй генерации, к названию которого приписали приставку «GTi». При этом предпоказ французского хот-хэтча состоялся еще в первом месяце лета – на Фестивале скорости в Гудвуде.

В первых числах июня 2017 года перед широкой общественностью предстала обновленная «зажигалка», которая обошлась без каких-либо технических доработок, но при этом слегка преобразилась внешне и получила ряд новых опций.

Визуально Пежо 308 GTi выделяется на фоне своего «гражданского собрата» оригинальной сеткой радиаторной решетки и воздухозаборников в переднем бампере, выраженными боковыми «юбками», интегрированными в диффузор двумя «трубами» системы выхлопа и, соответственно, логотипами «GTi».

В зависимости от версии, пятидверка комплектуется легкосплавными дисками на 18 или 19 дюймов, а ее кузов может иметь двухцветный окрас.

Длина GTi-версии «308-го» укладывается в 4253 мм, высота – в 1446 мм, ширина – в 1804 мм, величина базы колес – в 2617 мм. Дорожный просвет автомобиля составляет порядка 100 мм, а его «боевой» вес не превышает 1205 кг.

Интерьер Peugeot 308 GTi позаимствован у обычной модели с минимальными изменениями: спортивные сиденья с ярко выраженным профилем, облаченные в комбинацию кожи и алькантары, контрастные швы и вставки красного цвета, а также надписи «GTi».

В остальном – полное сходство…

Под капотом «заряженного» хэтчбека установлен бензиновый 1.6-литровый турбомотор THP с непосредственным впрыском, доступный в двух степенях форсировки:

  • базовый вариант производит 250 лошадиных сил при 6000 об/минуту,
  • а «топовый» – 270 «кобыл» при аналогичных оборотах.

Пиковый крутящий момент в обоих случаях составляет 330 Н·м при 1900 об/минуту.

В сочетании с двигателем работает 6-скоростная «механика», доставляющая весь запас тяги на колеса передней оси, а более мощная модификация также укомплектована дифференциалом повышенного трения типа Torsen.

«Начальный» 308 GTi оставляет позади первую «сотню» спустя 6.2 секунды, топ-версия шустрее на 0.2 секунды. Предельные возможности зафиксированы на отметке 250 км/ч, а топливный «аппетит» насчитывает 6 литров в смешанном режиме.

В конструктивном плане «быстроходная» версия во многом идентична стандартному «308-му»: модульная «тележка» EMP2, независимая подвеска типа МакФерсон спереди, полузависимая архитектура с торсионной балкой сзади, электрогидравлический усилитель руля.

Отличия заключаются в более жестких пружинах и амортизаторах, а также в иных настройках рулевого управления и шасси.

Передние колеса 250-сильного решения вмещают вентилируемые диски диаметром 330 мм, задние – 268 мм. Более мощные машины спереди оснащаются 380-миллиметровыми углеродно-керамическими дисками.

На европейском рынке за «топовый» Peugeot 308 GTi, переживший обновление в 2017 году, минимально просят 35 530 евро (

По умолчанию хэтчбек «щеголяет» полностью светодиодной оптикой, шестью подушками безопасности, мультимедийной установкой с цветным экраном, спортивными передними сиденьями, дифференциалом Torsen, 19-дюймовыми «катками» из легких сплавов, двухцветной окраской кузова и многим другим полезным оборудованием.

Peugeot 308 GTI: технические характеристики, описание, комплектация, модернизация и отзывы владельцев авто

После появления на свет «Фольксвагена-Гольф» в мире стал очень популярным гольф-класс. Именно «Фольксваген» первым выпустил «заряженный» хетчбек, именуемый GTI. Далее по этому пути последовали и другие европейские производители. Не исключением стал и концерн «Пежо-Ситроен». Так, осенью 2015-го французский автопроизводитель представил публике самый «быстроходный» Peugeot 308 GTI. Фото, характеристики и особенности авто будут рассмотрены далее в статье.

Описание

«Пежо 308 GTI» представляет собой переднеприводный пятидверный хетчбек, главным отличием которого стал мощный турбированный мотор. Серийно машина производится с 2010 года. В отличие от базовой модели, GTI недоступна на российском рынке.

Дизайн

Французы знают толк в дизайне. Эти автомобили всегда отличались необычными и оригинальными формами. Не исключением стал и Peugeot 308 GTI. Автомобиль имеет хищный и напористый вид. Спереди большая хромированная решетка и раскосые фары с полосами ходовых огней. Внизу есть вырез для забора воздуха. Отличительная черта спортивной версии – большие, 18-дюймовые литые диски с низкопрофильной резиной. Внешне Peugeot 308 GTI выглядит ничуть не хуже, чем немецкий «Гольф» последнего поколения. Кстати, сзади на «Пежо» имеются две трубы системы выхлопа. Окрас спортивной версии часто двухцветный. Один из таких экземпляров читатель может увидеть на расположенном ниже фото.

Что касается стойкости к коррозии, в этом плане GTI полностью идентичен базовой модели. Как показывает практика, машина стойко выдерживает наши реагенты и не ржавеет. Это большой плюс – говорят отзывы. Даже на глубоких сколах не образуются очаги коррозии, что говорит о качестве оцинковки.

Размеры и клиренс

Автомобиль довольно крупный как для своего класса. Так, общая длина автомобиля составляет 4,3 метра, ширина – 1,8, высота — 1,45 метра. При этом снаряженная масса – 1205 килограмм. Дорожный просвет у горячего хетчбека небольшой – всего 10 сантиметров. Поэтому говорить о какой-либо практичности не приходится.

Салон

Внутри «Пежо» напоминает космический корабль. Здесь нет привычного расположения панели приборов. Она находится над торпедой. Руль трехспицевый, с удобным хватом. На центральной консоли располагается большой дисплей мультимедиа, а также пара дефлекторов обдува. Все это объединено в хромированную окантовку. Среди отличительных деталей – кресла с ярко выраженной боковой поддержкой, что напоминают спортивные ковши. Сидеть в них удобно. Имеется широкий диапазон регулировок – отмечают отзывы. Красиво смотрится красная строчка.

Отделка салона качественная (кожа и алькантара). Уже в базовой версии есть полный электропакет. Шумоизоляция порадовала – ничего не скрипит и не дребезжит. Места в салоне хватает, но сзади комфортно будут чувствовать себя только два пассажира.

Технические характеристики

Этот автомобиль имеет не только спортивный вид, но и спортивный характер. Так, под капотом располагается 1,6-литровый турбированный мотор мощностью 250 лошадиных сил. Кроме того, агрегат отличается системой непосредственного впрыска топлива. Крутящий момент двигателя – 275 Нм в диапазоне от 1,7 до 4,5 тысячи оборотов в минуту.

Модернизация

Но это еще не все. Немного позже в линейке стал доступен еще более производительный мотор. При таком же объеме он развивает 270 лошадиных сил мощности. А крутящий момент составляет 330 Нм. Этот мотор тоже имеет непосредственный впрыск.

Динамические характеристики

Оба мотора укомплектовываются безальтернативной шестискоростной механикой. Крутящий момент передается на переднюю ось посредством дифференциала повышенного трения «Торсен». С базовым мотором Peugeot GTI разгоняется до сотни за 6,2 секунды. А с топовым разгон оценивается в 6 секунд. При этом максимальная скорость одинакова и в обоих случаях составляет 250 километров в час. Средний расход топлива, по паспортным данным, – 6 литров. Но как отмечают отзывы, эта малолитражка в действительности потребляет на пару литров больше.

Ходовая часть

Данный автомобиль построен на модульной переднеприводной платформе ЕМР2. Так, спереди имеется независимая подвеска со стойками «МакФерсон», а сзади – полузависимая торсионная балка. Рулевое управление – рейка с электрогидравлическим усилителем. Ключевые отличия Peugeot 308 GTI заключаются в более жестких амортизаторах и пружинах, а также в других настройках рулевого управления.

Как ведет себя на ходу данный хетчбек? Управляется он гораздо лучше базовой модели, несмотря на наличие балки сзади. Перед поворотом не обязательно сбавлять скорость. Машина буквально ввинчивается в него. Да и по трассе авто уверенно держит дорогу. Но нужно сказать, что отлично ведет себя хетчбек только на гладком асфальте. На ямах эта подвеска не справляется. Каждый удар отчетливо ощущается «пятой точкой» — говорят отзывы.

Среди положительных моментов владельцы отмечают доступные для Peugeot 308 GTI запчасти. Многие детали перешли от базовой модели без изменений, а потому стоят недорого. Исключение составляют лишь амортизационные стойки и тормоза. Они здесь полностью дисковые. Спереди – вентилируемые «блины» диаметром 330 миллиметров, задние – на 268 миллиметров. В качестве опции доступны углеродно-керамические диски (устанавливаются на передней оси).

Стоимость

К сожалению, Peugeot 308 GTI 2018 недоступен для российского рынка. Поэтому найти его можно только в странах Западной Европы, где стоимость на него начинается от 35,5 тысячи евро (2,6 млн руб.). В базовую комплектацию входит 250-сильный мотор, а также следующий набор опций:

  • 18-дюймовые литые диски.
  • Спортивные передние сиденья.
  • Светодиодные фары.
  • Шесть подушек безопасности.
  • Двухцветная окраска кузова.
  • Кондиционер.
  • Электрические стеклоподъемники и зеркала.
  • Дифференциал повышенного трения.
  • Мультимедиа-система, а также много других опций.

Заключение

Теперь мы знаем, что собой представляет Peugeot 308 GTI. Среди положительных сторон отзывы отмечают:

  • Стильную внешность.
  • Эргономичный салон.
  • Динамику разгона.
  • Хорошую управляемость.

Среди недостатков нужно отметить высокую стоимость. Впрочем, если сравнивать эту машину с заряженным «Гольфом», цена отличается несущественно. Но в наших краях почему-то прижился именно «Гольф». При всем желании приобрести подобный «Пежо» в России будет очень трудно. А еще больше трудностей будет при его продаже.

2018 Peugeot 308 GTi First Drive: The Sensible Hot Hatch

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on Flipboard
  • Share on Reddit
  • Share on WhatsApp
  • Send to email

A nip and tuck for the 308 GTi enhances the package.

The recipe for a hot hatch is a simple one. Take a generous portion of family hatchback, add a pinch of performance, stir in some entertaining handling, and leave to simmer. Peugeot has got form for serving up tasty examples and the 308 GTi is the latest in a line of cars to wear those three coveted letters.

Читать еще:  Самые популярные кроссоверы в мире

First Impressions

This 2017 update is just a cosmetic one; there are no mechanical changes, which means that the GTi still produces 266bhp from a 1.6-litre engine. That’s more power per litre than a Lamborghini Huracan, mind, and means that it’ll dash from 0-62mph in just 6.0 seconds.

Most of the 308’s changes are on the outside: a black grille replaces chrome, larger air intakes and intricate LED lights give it increased aggression, while a slender bonnet and smoked rear lights are more subtle, and help make the 308 one of the more grown-up looking hot hatches. You can always opt for the two-tone paint if you want it to look a bit more attention-seeking. 19-inch alloy wheels wearing sticky Michelin Super Sport tyres finish the package.

The interior has a premium, uncluttered look. Its centre console features a large 9.7-inch touchscreen display compatible with Apple CarPlay, Android Auto, and Mirror Link.

You’ll find some hard plastics in amongst the neat red stitching and aluminium detailing, but overall the fit and finish of the cabin is good, and a particular highlight is the alcantara and leather sports seats that grip firmly even in more exuberant driving.

The steering wheel is unusually small, allowing designers to put the dials above the wheel. It’s a unique layout, but some drivers might find that it obscures the speedo.

Practicality is important in any hatchback and so the Peugeot 308 GTi’s 470-litre boot ticks that box. It has a wide opening and low load-lip that makes it easy to load bulky items, although the bigger Skoda Octavia vRS boasts a 590-litres and remains the most practical hot hatch. The 308’s rear bench seats three in respectable comfort, but other cars in this class do offer more legroom.

How does it drive?

This car’s performance figures more than qualify it for that hot hatch tag, but Peugeot has done more than simply make it fast. The 308 GTi sits 11mm lower than standard and its suspension has been altered from the standard 308’s. A differential is particularly important for powerful front wheel drive cars, as this helps to prevent it from washing wide through fast corners, and the 308 GTi makes good use of a Torsen differential to minimise understeer.

That unconventionally small steering wheel amplifies your inputs, meaning the GTi feels darty, but it doesn’t conceal the fact the steering is ultimately quite numb, and when paired with the high levels of grip, it really shows its performance credibility. At low speeds the light steering makes the GTi effortless to manoeuvre through the hubbub of city traffic.

Push the Sport button and it sharpens the throttle response, weights up the steering and turns the dials red. Yet even with that added drama, the Peugeot 308 GTi is enjoyable but its artificial-feeling steering doesn’t make it the most engaging performance hatchback out there.

Once past the faint turbo lag, the engine is a real treat as it pulls heartily all the way up to the red-line. The surge of acceleration will have you quickly changing through the gears of its 6 speed manual transmission, which is no chore, even though it isn’t the most precise shift — that honour stays with the Honda Civic Type R.

A synthesised exhaust note is funnelled into the cabin to enhance the sense of occasion, but the sound itself isn’t particularly tuneful. However, the real stars of the show are the large 380mm front disc brakes that provide reassuring stopping power.

Peugeot has put more of a focus on the everyday tasks the car will find itself doing. The ride is supple enough to soak up bumps without sending a shudder through the car, and there isn’t much in the way of external noise creeping into the cabin meaning it’ll be pleasant for the daily commute. Faster stretches of road are met with a sense of stability and reassurance from the car.

The Peugeot 308 GTI is a more measured approach to the hot hatch formula, and while updates applied to this car are small, they add an extra layer of polish.

Should I buy one?

I’d certainly shortlist it. With prices starting from £28,590 it’s directly in line with the Volkswagen Golf GTI. Like the Golf, the Peugeot 308 GTi champions comfort and practicality in equal measure to its performance, and while the Golf is the more satisfying driver’s car, the 308 is a touch more powerful and is better equipped as standard.

This delicate balance of practical performance is this car’s greatest asset. It might just make it the hot hatchback you want to live with every day of the week.

Peugeot 308 GTI 2018: vuelve a la acción con 7 caballos menos

El Peugeot 308 GTI refuerza su deportividad con una imagen que ha sido retocada

Mantiene su motor de 1.6 litros THP, con 263 caballos por las exigencias del ciclo WLTP

  • Seguir a @soymotor
  • Tweet

A la sombra de la ligera renovación estética del Peugeot 308, también vio la luz de forma oficial el Peugeot 308 GTI, la variante más picante y prestacional del compacto francés. Con los ingredientes tecnológicos del resto de la gama, esta versión se desmarca del resto de sus hermanos con un motor más potente. Sin embargo, su venta ha estado paralizada durante meses por culpa de la llegada de un ciclo WLTP, aunque ahora el Peugeot 308 GTI reanudará sus ventas con nuevas prestaciones.

Las diferencias pueden parecer poco significativas en un primer momento respecto al 308 GTI saliente, pero si observamos con detalle podremos observar interesantes detalles. Por ejemplo, el patrón de la parrilla en la parte superior e inferior han sido modificados, como también las tomas de aire, que ahora tienen unas piezas cromadas ligeramente más grandes. Estos dos detalles junto a su renovada firma lumínica LED con la luz diurna intergrada en el grupo óptico le confieren una mirada más deportiva y agresiva.

El propio paragolpes del Peugeot 308 GTI también ha sido actualizado y se asemeja más al que presentan los modelos con acabados GT Line y GT. Más allá de este detalle, esta versión estrena unas nuevas llantas de aleación y presenta el acabado bitono con carrocería azul y rojo que también se desmarca de los diez tonos de carrocería disponibles en el resto de la gama. En el interior comparte pantalla táctil con el resto de la gama y un acabado acorde a la pintura bitono del exterior con detalles en rojo o azul en la tapicería y otros elementos.

Aunque la rumorología señalaba desde la filtración de su diseño que el motor de 1.6 litros de gasolina podía ganar potencia, finalmente le propulsor que da vida a este modelo mantiene sus prestaciones originales. De esta forma, el Peugeot 308 GTI rinde 270 caballos de potencia a pesar de incluir la nueva caja de cambios automática de 8 velocidades. A pesar de la llegada de esta nueva transmisión, sus prestaciones no varían en exceso y su aceleración de 0 a 100 kilómetros por hora se mantiene en torno a los 6 segundos.

En cuanto a su mecánica, el Peugeot 308 GTI nació con un motor 1.6 THP de 270 caballos bajo el capó, aunque tras varios meses fuera del mercado para cumplir con la normativa WLTP ha alterado sus prestaciones iniciales. Si bien mantiene este motor 1.6 THP gracias a la llegada de un nuevo filtro de partículas, su rendimiento ha cambiado. Ahora, el Peugeot 308 GTI tiene 263 caballos, aunque quizá más sorprendente que esta pérdida de potencia es que la nueva versión del motor 1.6 THP mejora su par y pasa de los 330 a los 340 Newton metro de par máximo.

El resto de mejoras más allá del nuevo filtro de partículas permite que el Peugeot 308 GTI no cambia su aceleración de 0 a 100, fijada en 6 segundos. Donde si se nota la transición de este motor para cumplir con la reglamentación WLTP es en su consumo, ahora de 6,5 litros a los 100 y en sus emisiones, toda vez que ahora emite 148 gramos por kilómetro de CO2 por los 139 gramos que emitía en su anterior configuración.

En su habitáculo se ha optado por una tapicería con pespuntes rojos y embellecedores con los logotipos ‘Peugeot Sport’ y ‘GTI’. El aluminio toma protagonismo en las pedaleras, reposapiés y en el pomo de la palanca de cambio. Cuenta con asientos deportivos de tejido mixto con función masaje y de manera opción el ‘Driver Sport Pack’ que convierte el cuadro de instrumento y la consola central en un display similar al que se usa en competición. Además equipa navegador 3D y tecnología Mirror Screen para conectar cualquier dispositivo. Sus ayudas a la conducción y sistemas de seguridad activa son de último nivel, incluyendo el sistema ‘Distance Alert’ y el sistema ‘Active Safety Brake’.

Con una carrocería rebajada 11 milímetros respecto al suelo en relación al 308 normal, una mecánica potente y ampliamente probada y un diferencial de deslizamiento limitado Torsen, el Peugeot 308 GTI promete grandes emociones y una dinámica de conducción mejorada, algo que también es posible gracias a la nueva transmisión o los retoques realizados en la dirección o el sistema de frenado. En definitiva, un conjunto muy armonioso que estará disponible otra vez en los concesionarios.

Peugeot 308 GTi 2018 Review

Small but perfectly formed and offering thrills at every turn, this hot hatch delivers sports performance with a hint of practicality

Hot hatches like the Peugeot 308 GTi offer the best of all the worlds. While the 308 GTi may lack the grunt of a big-boned V8, there’s no mistaking its unique drivability as a lightweight front-wheel drive small car. Pocket rocket? You bet!

In the family

Peugeot’s hot hatch heritage runs deep. The iconic 1980s 205 GTi set the benchmark for hot hatches and maintains legend status even today, but with such a reputation to uphold, does the 2018 Peugeot 308 GTi have the goods to continue its family name?

Back in the late 1990s while living in the UK, I owned another of Peugeot’s GTi classics, the 106 GTi. It was a firecracker of a car but unfortunately for Australians, like many great hot hatches, it never made it to these shores.

The Peugeot 106 GTi was powered by an 88kW 1.6-litre turbocharged petrol four paired with a five-speed manual gearbox. It was my commuter vehicle for a couple of years and boasted aftermarket 19-inch wheels that looked the bizzo — even though they scrubbed out on full lock (the joys of being young and dating a mechanic)!

The 106 GTi was the perfect vehicle for a young couple — it was small and light but offered plenty of accessible performance making it a joy to zip through England’s hedgerow-lined country roads.

I am happy to report the latest iteration of Peugeot’s GTi line-up, the 308 GTi is an absolute ripper too. The updated Peugeot 308 GTi arrived in Australia after this year’s running of the 2018 Australia’s Best Drivers’ Car and it definitely would have held its own, even against some of more powerful foes.

Like my old 106 GTi, the Peugeot 308 GTi is powered by a 1.6-litre turbocharged petrol engine but this one is paired with a six-speed manual transmission and generates significantly more grunt. It pumps out 200kW and 330Nm and thanks to a modest kerb weight punches with substantial power to weight ratio of 170kW/tonne.

The 308 is a larger vehicle than my 106, which legitimises it for consideration as a family conveyance. So will the 308 GTi be a logical choice for us hot hatch enthusiasts now we’re a full grown family with two teenagers?

Styling

Styling-wise the new Peugeot 308 GTi is smart enough to get you noticed but doesn’t stand out so much that you’ll be too attractive to law enforcement. As such, it is likely to fly under the radar — not a bad trait for a hot hatch.

The exterior lines of the Peugeot give the vehicle quite a square boxy look that’s actually really contemporary. This vehicle is equipped legitimately with 19-inch wheels shod with Michelin Pilot Sport rubber which help to deliver a strong yet stealthy stance.

A twin exhaust pipe which emits a delightful rumble finishes off a rear which is bereft of a boy-racer spoiler yet still manages to look suitably sporty.

On the inside the 308 GTi looks smart and grown-up. Pleasingly, the French have really pulled back on the quirky characteristics to present a cabin which is well laid out and frankly just makes a lot of sense.

The driver’s seat is reasonably comfortable and is not as sports focused as, say, the Ford Focus RS with its ‘sharp’ bucket seats. Instead, the seats offer good support on long journeys or through spirited cornering.

The seating position is also good considering this is a sports-orientated vehicle, however, the steering wheel sits low within the cockpit and when it is at its highest point blocks vision of the instrument panel. It is not a deal breaker (Ed: it is for me, as is the reverse tachometer!) but ergonomically many drivers will find it is not ideal.

As with all good hot hatches interior upholstery plays a key role in the presentation of the 308 GTi. Seats are finished in Alcantara with Peugeot Sport branding setting off the sports-focus.

Rear seat accommodation is adequate for growing teenage lads, although we found our taller son needed to be positioned behind me rather than my 180cm husband to avoid being too cramped.

Front seat passengers can also enjoy massaging seats which are unique within this segment.

Technology

My old Peugeot 106 GTi boasted a CD player and radio and that was about it but today’s Peugeot 308 GTi boasts a whole lot more. It offers great features like keyless entry and push button start, reverse camera (with excellent functionality including surround view), auto parking, cruise control with lane keeping assist, blind spot monitoring and speed limit recognition (one of my favourite features on modern vehicles).

There’s a minimalist approach taken to the layout of the centre console particularly with many of the ancillary functions controlled via the car’s touch screen, eliminating extraneous buttons and knobs.

The dash layout is quite straightforward and includes a CD player in the centre stack located beneath a 9.7 inch colour touchscreen. Almost obligatory infotainment inclusions include Apple CarPlay and Android Auto as well as a good satellite navigation system.

More Research
2018 Peugeot 308 Pricing & Specs
Read what Peugeot 308 owners think
Read more Peugeot 308 news & reviews

Proved Performance

Of course, technology and features are all well and good but when it comes to a hot hatch, the proof of the pudding is in the performance. Yes, the 308 GTi doesn’t have the overt grunt of say the Ford Focus RS or the budding icon status of the new Hyundai i30N, but its own unique panache sees it worthy of the hot hatch badge.

On start up, the 308 exhaust emits an encouraging burble which belies its sophisticated styling. Apply the loud pedal and shift through the gears and the auditory sensation continues, which is further heightened when selecting sports mode.

The problem with adding more features, more safety and more tech to hatches is that they’ve become heavier than before — just look at the classic Mini compare to a current BMW maxi MINI.

One of the nicest features of the Peugeot 308 GTi therefore is just how light it is (and feels on the road). In fact, it weighs a full 300kgs less that the Hyundai i30N. What that means when behind the wheel is that the 308 GTi is a pleasure to punt through corners and has plenty enough straight-line speed even if it does give away 400cc or so.

On my regular test route, where performance cars get a good examination, the 308 excelled. My drive route has tight corners paired with sharp inclines and declines and the 308 GTi handled the twists and turns with aplomb.

It also excelled on my extended route, a mountainous gravel road which is the perfect proving ground for a front-drive hot hatch. The 308 GTi is light enough that it can skip across the top of the shale with deft handling yet still delivering outstanding confidence.

The 1.6-litre turbocharged engine in the 308 generates plenty of low down torque which delivers punch off the line. Accelerate hard and you will get some torque steer but it is far from unwieldy, so it should have broad appeal to drivers who perhaps haven’t owned a hot hatch previously.

Steering feel is responsive and sharp. There’s good feedback to the driver and the car is really easy to place on the road. Add its lightness factor and the 308 GTi is an absolute joy to pilot.

Of note is the performance of the 19-inch 235/35 Michelin tyres which delivered exceptional grip on both gravel and wet, leafy tarmac.

The Peugeot 308 GTi retails from $45,990 which is pricey for a vehicle of its size but this reflects the outstanding engineering that sits within.

For the money you get Peugeot’s five-year warranty and 15,000 km service intervals which should lessen the blow of the early ownership years. That said those sticky 235/35/19 tyres aren’t designed for longevity, neither are they cheap to replace. If you’re planning on pushing your 308 GTi hard on weekend manoeuvres then start your tyres savings fund when you pick up the car.

Who will buy the 308 GTi?

Hot hatch models typically appeal to younger drivers looking for good value sports performance in a smaller package but for those drivers like my husband and I who want to relive our youth, the Peugeot 308 GTi is a great reminder of life before kids.

Couple its performance with a high-level of features and technology and for us, it’s easy to make a case for the 308 GTi as a family hatch.

This is a car we’d buy.

2018 Peugeot 308 GTi pricing and specifications:
Price as tested: $47,040 (plus on-road costs)
Engine: 1.6-litre four-cylinder turbo-petrol
Output: 200kW/330Nm
Transmission: Six-speed manual
Fuel: 6.0L/100km (ADR Combined)
CO2: 139g/km (ADR Combined)
Safety Rating: N/A

2018 Peugeot 308 GTi review

Scott Collie

Pros and Cons

  • Looks great
  • 1.6-litre engine pulls hard
  • Interior presentation is lovely
  • Limited-slip differential
  • Rubbery gearshift
  • Frustrating infotainment
  • Ergonomics won’t be to all tastes

Three years is a long time in the world of hot hatches. When the Peugeot 308 GTi launched in 2016, it was faced with the ageing Renault Megane RS, a Golf GTI making 162kW, and the Ford Focus ST. Honda wasn’t importing the Civic Type R at the time, and the i30 N was just a twinkle in Albert Biermann’s eye.

Jump to 2018 and the hot-hatch market has exploded. The venerable Golf GTI is DSG-only and makes 180kW, the Hyundai i30 N is a giant-killer, Honda has the wild Civic Type R, and French hot-hatch lovers can get their kicks in a fresh, four-door Megane RS.

It’s been given a nip/tuck since launch, and the lower-powered GTi 250 has been axed, but the 308 is faced with a remarkable field of competitors, some of which the engineers in Sochaux simply couldn’t have seen coming.

On paper, the 308 probably shouldn’t stand a chance. Whereas its competitors all lean on 2.0-litre or 1.8-litre four-cylinder engines, Peugeot has decided just 1.6 litres are enough.

Thankfully, the four-cylinder turbocharged engine (THP S&S, code nerds) punches above its weight, putting 200kW and 330Nm to the front wheels through a mechanical locking differential and a six-speed manual transmission.

There’s no automatic, so get to the gym and start working your left leg. That’s a winning strategy among a small puddle of enthusiasts, but a self-shifter is required to swim in the sales deep-end.

The combination of small displacement and a large turbocharger has the potential to make the GTi a laggy mess, but it all works remarkably well in practice, pulling hard from around 1750rpm and hauling smoothly to redline.

Peak torque is available from 1900rpm, but the engine’s linearity is what really stands out: you just get a silky sweep of the tach’ needle and an unrelenting shove in the back. It’s relatively efficient, too, with a claimed 6.0L/100km translating to around 8.0L/100km in the real world.

You may also like

The transmission is something of a weak link, though. Peugeot should be applauded for taking the enthusiast ‘high road’ and offering only a manual, but the six-speeder in the 308 is hamstrung by a long throw and a rubbery feel. «Near-flaccid» is how Curt described it in our mega test, and I can’t really do better than that.

The stick-only Honda Civic Type R is still the benchmark hot hatch if rowing your own is high on the list of priorities, but even the i30 N has a shorter throw and more positive, substantial feel. Oh, the Golf GTI did offer a more intuitive shift, but those days are gone. Sigh.

Although it’s not fair to punish Peugeot for catering its layout for French tastes, the small pedals, closely stacked throttle/brake and high clutch all require a deft touch if you wear chunky Australian boots instead of thin-soled loafers.

Tight pedals aren’t the only control-based oddity – far from it, in fact. It wouldn’t be a French car review without even one mention of ergonomics, right?

Peugeot has bet the house on its iCockpit interior layout, which pairs a tiny steering wheel with high-set instruments for what’s intended as a more ergonomic cabin layout. I love it, others (ahem, Paul Maric) claim the dials are perpetually obscured. Try before you buy.

The dials are simple, but their stylised font and odd-shaped needles mean the digital readout is an absolute must in Australia. Flicking into Sport mode turns the entire gauge cluster red, which sounds cool but just means you can’t see the redline. Plus, the Sport button itself sits uncomfortably close to the parking brake and start button.

You use all three regularly, and they all require a long, firm press to work.

Unique badging aside, the 308 GTi is near identical to the standard hatchback inside. The centre console is minimalist in the extreme, with a row of climate buttons, a CD slot and volume knob the only physical supplements to a 9.7-inch touchscreen sitting proud at the top.

With the MY18 update came a cleaner interface, quicker touch response and Apple CarPlay/Android Auto, but it feels dated compared to the i-Cockpit 2.0 set-up from the 3008 and 5008. The lack of physical climate-control buttons is just criminal, and there’s often a hint of hesitation if you ask it to do too many things at once.

If you’re going to go all-touch on infotainment, the system needs to feel snappy all the time, and the 308’s touchscreen just doesn’t.

You also miss out on autonomous emergency braking and adaptive cruise control, both of which are becoming must-haves in cars across all pricepoints. Blind-spot monitoring and lane-departure warning are both standard, though, along with parking sensors and a surround-view camera.

The camera isn’t close to the best in the business, with a muddy quality about the picture and a tendency for the front camera to go missing on start-up, but it’s still up to scratch if all you’re worried about is dinging a wheel on the kerb.

At least the physical basics are excellent, with the standard massaging (not heated) Peugeot Sport bucket seats, leather-wrapped steering wheel, and metal gear knob combining to deliver a sporty feel. Peugeot Sport absolutely nailed the seats: they’re pretty, comfortable, and offer enough support for keen drivers – a rare combination.

There was enough space in the back for three adults on the way back from collecting the car, but with the driver’s seat in my preferred position, the only people getting in are very, very small children or professional contortionists. Head room is par for the class.

There’s 470L of space in the boot, which grows to 1309L with the rear seats folded, meaning it’s pretty practical too. You don’t get a space saver – let alone a full-sized spare wheel – though, in news that’ll annoy those who frequent rural regions.

Coupled with a quick steering rack, the tiny steering wheel makes the car feel like an oversized go-kart around town. Don’t be fooled. This is a serious hot hatch with something to offer serious drivers who like serious driving. Seriously.

Whereas the 208 GTi feels playful, the bigger 308 has a more dialled-in feeling. Turn-in is sharp and there’s hardly any body roll, but the rear end doesn’t feel overwhelmingly keen to get involved, even when provoked with a sharp lift off the throttle.

Grip from the Michelin Pilot Sport tyres is prodigious, and the limited-slip differential does its thing on the way out of corners, helping channel all 330Nm to the front wheels with minimal torque steer. Once you’re turned in, you can really lean on the diff, safe in the knowledge it’ll drag you out.

Although it’s not the most track-focused hot hatch going around, the little Pug still feels purposeful. As for how it stacks up on a track? Direct your attention to the below quote from our recent hot-hatch mega test, please and thanks.

«Sharp, reactive steering and assertive chassis aside, its soft-edged nature and near-flaccid gearshift rob some key satisfaction from the hot-lapping experience.»

Anthony Crawford was more complimentary on his first drive in Europe, for what it’s worth, excitedly arguing «it doesn’t take long to build confidence» in the car, thanks to «ludicrous levels of grip» and «the sheer stopping power» of the brakes.

It doesn’t suffer for it too dramatically around town, either, with light controls, comfortable seats and an amenable ride combining to make the GTi a friendly commuter. The engine is tractable and surprisingly quiet in normal mode, with gentle inputs barely registering a growl, which could be seen as a positive or a huge drawback depending on your perspective.

Flicking into Sport mode adds an obnoxious layer of fake noise, but realistically those chasing aural excitement should buy an i30 N. In fact, the most memorable noise from the 308 wasn’t the engine, but instead from the tyres on coarse-chip tarmac. It’s noisier than a Golf GTI at highway speeds, although it still shades the more hardcore hot-hatch set for long-haul refinement.

All of which leads neatly to the question of whether you should actually buy a 308 GTi.

You’ll pay $45,990 before on-road costs for the Peugeot, making it more expensive than the aforementioned Hyundai with the Premium Pack and sunroof. It’s also pricier than a Renault Megane RS280 manual without the Cup Package, and slightly more expensive than the DSG Golf GTI.

As with the Hyundai, you get a five-year, unlimited-kilometre warranty on the 308, compared to three for the Golf and Megane, but your first three services will cost $659, $702 and $659.

Countering that is the fact the 308 looks and feels more premium and ‘interesting’ than any of those cars, at least to this reviewer. It’s still a very pretty hatch, even late in its life, and that counts for something as well.

At risk of fence-sitting, you probably already know if you want one. Francophiles, free-thinkers and long-time Peugeot lovers will no doubt be frothing at the mouth by now, but the car’s quirks – software and ergonomic – would probably be too much for me to abide in the long run.

2018 Peugeot 308 GTi 270 Review

2018 Peugeot 308 GTi 270 Road Test, Review

The 2018 Peugeot 308 GTi 270 is one of my favourite French cars of all time.

The brand is the world’s oldest car manufacturer, a fact most people don’t know.

270 refers to horsepower, a term Australia hasn’t used since shortly after the days of pounds, shillings, and pence. 270hp equates roughly to 200kW, a term we are more familiar with.

I’ve driven the Peugeot 308 GTi many times over the years both on road and track and it is an absolute peach.

Peugeot is an old hand at hot-hatching. It’s 205GTi was an early foray into the world of lads with jauntily worn caps, thick gold chains, and branded sneakers.

Exterior

The handsome face of the 2 nd generation 308 is a far cry from the dower, dowdy, and dull 1 st iteration.

LEDs front and back not only give brighter, longer lasting light, but it gives Peugeot a chance to include signatures.

Angry brows of DTRLs at the front, and Cats Claw tail lights which look like paws gripping the rear corners.

A deep curve cut a line through the bumper, under the grille and up into the headlights.

Another deep sculptural detail defines the upper and lower doors to give an otherwise plain side profile a forceful “fast” effect.

308 looks like it is moving even when standing still.

19” Carbone wheels with Michelin Super Pilot tyres look like a turbo blade dipped in vegemite.

Front wheels have discs the size of dinner plates (380mm) with 4 piston Peugeot Sport brakes.

The latter are painted in “look at me I have a sports car” red. Everyone knows you go faster with red.

There is a 5 grand optional two-tone paint job which is unique.

Both colours are painted over the undercoat. It isn’t simply one colour painted over the top of the other.

It is technically precise, just like the rest of the GTi.

Interior

A tasty cabin is mostly good news.

1 st generation i-Cockpit doesn’t look quite a good as that in 3008 and 5008, but is still pretty damned cool.

i-cockpit consists of a small steering wheel with a couple of angular chunks carved out of a dash behind it.

At first, looking over the top of a tiny steering wheel feels completely horrible. If you allow yourself, it quickly becomes second nature.

It’s instruments are a couple of dials for speed and engine revs with an LCD mini screen in between.

It displays information like distance and fuel usage, or more importantly, a digital speedo.

The whole thing glows angry red when the Sport button is pressed.

The dial needles take some getting used to though. Instead of both reading from left to right, they rotate towards the centre, from pointing outwards, to pointing inwards towards each other.

Mood lighting is subtle. LEDs allows lots of flexibility. Glowing from places once not possible, dashboard, footwells, trim all have highlights from direct and indirect sources.

The effect is hypnotic at night, especially around with perimeter of the sunroof.

Deep sculptured sports seats are far more comfortable than they look.

With red stitching, the leather/Alcantara saddles have a massage function and heating. Red stitching continues around the gear stick boot.

With 6 speeds, it sits at just the right height with nice short throws between gears.

A 9.7” touch screen has direct access button to switch between functions.

Sat-nav with voice control is standard, as is phone mirroring, Apple CarPlay, and Android Auto.

Features

  • Speed sign recognition
  • Sat-nav
  • Premium sound system
  • Apple CarPlay/Android Auto
  • Driver attention alert
  • High beam assistant
  • Auto lights/wipers
  • Semi-automated parking
  • Rear camera with all-round sensors
  • Blind spot monitor
  • Enhanced sports exhaust (louder in sport mode)

Here is a quick summary of 2018 updates:

  • Vehicle facelift included black chrome grille, new front spoiler etc.
  • Additional tech added: Active Lane Keep Assist, Active Blind Spot Monitoring (will steer you back to lane), Speed Sign Recognition, Driver Attention Alert, Smart Beam
  • Warranty was increased from 3 year/100,000km to 5 year/ unlimited KM
  • Price was revised down by $4,000 from $49,990 to $45,990

Drive and Engine

Peugeot 308 GTi 270 pairs the superb Peugeot Sport 200kw/330Nm 1.6L turbo 4 cylinder to a slick 6 speed manual.

There is no automatic transmission here. If you don’t like to shift ‘em yourself, move on.

At 125kW per litre, Peugeot says this is the highest output in the segment. Move over Golf.

There is no rev matching as seen in Honda’s Type R and others. If there was, 308 GTi would be near perfect.

Peugeot steering is great as it is, but that fettled by Peugeot Sport is a thing to behold. It is sharp without being alarming.

Calibration of the electric assistance gives the right balance between “feel” and useability. It is predictable.

Once in Sport Mode, a raspy note around back (fake, but who cares) heralds a sense of anticipation.

Everything tightens and gets urgent. Steering and throttle go a all mental. Traction control is best left on, and that’s all I’ll say on the matter.

Suspension remains on the comfortable side of hard, just. GTi sits 11mm lower than the regular car so a slightly lower centre of gravity drives better, and looks better.

Shift in to 1 st and let loose the dogs of war.

Hit the corners, and the sharpness of the chassis puts the hatch into a stance that propels like a sling shot.

A Torsen LSD (Limited Slip Diff) helps stop drive wheels from slipping. This differs from cars which use ABS as an “electronic LSD” to imitate a mechanical setup.

Cruise control keeps careful track of your speed but in a manual needs the Nms to keep the wheels rolling up steep hills without running out of puff.

Unlike an auto, if the speed drops off too much, you need to shift down yourself. When you do, cruise will need resuming.

As long as there is tarmac to be had, there is nothing this car can’t do.

Safety

  • Active Blind spot monitor/assist
  • Lane Monitor/control
  • 6 airbags
  • Active high beam assist with auto dusk sensing
  • Traction control with ABS
  • Torsen Limited Slip Differential

Good Bits

  • Sexy looks
  • Superb drive
  • Apple CarPlay

Not So Good Bits

  • Cup holder drives me spare
  • Centre stack looks odd
  • Cruise controls on hidden stalk

Summary

Peugeot have kept the 308 GTi fresh and relevant, but hot hatches are not for everyone. Despite that, they have the advantage of 5 doors and the convenience of fold down read seats.

It performs like a quick coupe, but is a tiny four-cylinder turbo which appeals when it comes time to find a fuel bowser.

I had to dig deep to find something I didn’t like. The small/short cup holders, cruise controls, and centre stack are minor niggles that are more talking points than deal breakers.

Peugeot 308 GTi 2018 review

The French airforce doesn’t have a stealth bomber. But if the Armée de l’Air did move in that direction, it might look like the Peugeot 308 GTi.

Often overlooked by the motoring public — and automotive media — the Peugeot 308 GTi has struggled to find traction in Australia. A mid-life update killed off the wishy-washy «GTi 250» model which lacked top-end power, big brakes and a proper limited slip differential, leaving the proper «GTi 270» as the only model in the range.

Is it right for me?

Can you live with a manual transmission? If not, the 308 GTi is not going to work for you. Stubbornly uncompromising in many ways, Peugeot engineers did not follow the lead of VW’s ultra-successful Golf GTI by developing a two-pedal variant of their hot hatch.

It also looks rather plain to our eyes — save for rather fetching 19-inch wheels and twin chrome exhaust pipes — bringing none of the visual menace wrought by Renault’s new Megane RS or the over-the-top chiselled Japanese comic book hero of Honda’s Civic Type R.

You also won’t hear a contrived bang and crackle from the exhaust to rival Ford’s Focus RS or the Hyundai i30 N.

Like we said, this one flies under the radar.

Can I afford it ?

Peugeot rejigged its 308 GTi lineup to little fanfare in late 2017, dropping an entry-level model and reducing the remaining variant’s price to $45,990 plus on-road costs — a $4000 reduction.

The sticker puts the Pug above Hyundai’s i30 N and the revised, auto-only Golf GTI, but below the Renault Megane RS with Cup Pack and Honda Civic Type R.

Drive Buying Advantage
Drive finds you the best deal on your next car without the hassle.
DEALER NETWORK
TRUSTED REVIEWS
CONCIERGE SERVICE

2020 Peugeot 308 Allure

2020 Peugeot 308 Allure

2020 Peugeot 308 GT Line
  • x

What do you get for your money?

Well-equipped for the money, Peugeot’s contender brings proper performance hardware including a mechanically locking limited-slip diff, enormous 380mm front brakes with Alcon-sourced calipers, supercar-spec Michelin Pilot Super Sport tyres and a punchy 1.6-litre turbo engine which delivers 200kW and 330Nm.

Everyday goodies include a 9.7-inch touchscreen display system with a reversing camera, sat nav and Apple CarPlay connectivity. You also get dual-zone climate control, front and rear parking sensors, beautifully finished sports seats and a five-year, unlimited-kilometre warranty.

How much does it cost to maintain?

While Peugeot offers capped price serviving for the GTi, it is not exactly cheap at $2030 to cover the first three years of ownership — at least double that of an equivalent Honda or Hyundai.

Is it well built?

Our test example felt reasonably solid, save for a couple of annoying squeaks in the dashboard. Peugeot’s strong warranty should help look after any problems that pop up.

What are the Standout features?

The 308 GTi is a well-integrated machine with few features which truly leap out from the rest. That said, it does have the biggest brakes you will find on any car at this price.

What does it have that others don’t?

A weight problem.

Kilos are the enemy of performance cars, and the Peugeot has a huge advantage over key competitors here.

The GTi’s trim circa-1200 kerb weight undercuts the porky Hyundai hot hatch by almost 300 kilograms while holding a 200 kilo advantage over Honda and Renault rivals.

How practical is it?

The GTi also wins points by being able to seat five people in a pinch, and for having an impressive 470-litre boot space which stands as one of the most generous in its class.

Is it comfortable?

That relatively skinny bod allows the 308 to tip-toe where others tromp, skipping over bumps with minimal cabin disturbance.

Though it misses out on multi-mode suspension offered by some alternatives, the 308 GTi’s fluid ride helps it flow along the road regardless of how fast you’re travelling.

But its comfort is ultimately compromised by a crucial flaw in the cabin.

Easy in, easy out?

Peugeot forces drivers to compromise and meet its vision for ergonomic perfection. A comically tiny steering wheel sits in your lap, in many cases obscuring vision of driver gauges that lag behind the best for legibility.

Prefer to hold the wheel high, close to your chest? Tough luck, as the tiller does not match the level of adjustment served up by most hatchbacks.

Further compounding frustrations is a contradition between the wheel’s razor-sharp flick-of-the-wrists response which doesn’t match the long and lazy throw of a manual gearshift sorely lacking in precision. It’s like using chopsticks in your right hand while mashing potatos with your left, another ergonomic crime which compromises the driving experience.

Space and versatility?

There’s a reasonable amount of room for passengers in the front and back, along with flat-fold seats which make it easy to carry bulky cargo.

What’s the engine like?

Thankfully, those cabin quirks do not extend to a perky little engine which lends real pulling power to the 308 GTi.

Boasting the strongest power-to-weight ratio among front-drive hot hatches, the Pug’s engine pulls hard to deliver the sort of performance once reserved for homegrown V8s — think six seconds to 100km/h, a quarter mile dash in the low 14s and a top speed around 250km/h.

The motor gives its best when wrung out toward its redline, pulling smoothly throughouit the powerband to deliver impressive punch. That said, it is a little short on torque compared with 2.0-litre rivals, and can take a moment longer to deliver the sort of thrust you expect from a modern hot hatch.

We’ll also take a moment to whinge about a ‘sport’ mode which has little effect on its ultimate driving experience, save for turning the dashboard lighting red, making the digital speedo disappear and introducing an awful electronically synthesised facscimile of exhaust noise.

How much fuel does it consume?

A key benefit of the 1.6-litre engine’s compact capacity (and the GTi’s slender silhouette) is that it uses much less fuel than rivals, sipping an impressive 6.0L/100km which ranks among the best in class.

Is it enjoyable to drive?

That fuel never feels wasted, as the Peugeot is satisfying to drive in a variety of circumstances.

Easy enough when burbling around the ‘burbs, the GTi comes alive when let off the leash, bringing a surprising turn of pace, grip and feedback when prodded closer toward its ultimate potential.

Does it perform as you expect?

Ultimately, the Peugeot 308 GTi delivers what most people ask of a hot hatch — it’s fast, practical and fun to drive.

Better value than before, the GTi deserves a place on hot hatch shoppers’ shortlists — as long as they can live with its quirks.

2018 Peugeot 308 GTi Price and Specifications

Price: From $45,990 (plus on-road costs)

Engine: 1.6-litre four-cylinder turbo petrol

Ссылка на основную публикацию
ВсеИнструменты
Adblock
detector